Gluten Block

Jak uzupełnić niedobory w diecie bezglutenowej?

Jak uzupełnić niedobory w diecie bezglutenowej

Dla wielu osób dieta bezglutenowa oznacza jedno – konieczność rezygnacji z wielu ulubionych posiłków, takich jak kanapki, ciasta, pizza, makarony czy kasze. Jest to spore uproszczenie, ponieważ tak naprawdę rezygnacja z glutenu wiąże się z wieloma innymi czynnikami. Eliminacja ciągnie bowiem za sobą konieczność uzupełnienia tych składników, które odchodzą z diety wraz z produktami zawierającymi gluten.

Jak rozsądnie przejść na dietę bezglutenową?

Zanim rozpocznie się jakąkolwiek dietę, należy zasięgnąć wiedzy, a czasem także zapytać o radę specjalistów, szczególnie, jeśli chodzi o diety eliminacyjne. Nie wystarczy jedynie zrezygnować z określonych grup pokarmowych, choć na pierwszy rzut oka to jest ich największy sens. Warto jednak pamiętać, że gluten nie jest jedynym składnikiem, który wraz z niektórymi produktami wyłącza się z diety.  Zboża zawierają również mnóstwo błonnika, cennych witamin, minerałów i innych substancji odżywczych, których organizm nie powinien zostać pozbawiony. Dlatego decydując się na rezygnację z glutenu, warto wcześniej ułożyć sobie nowy plan żywieniowy i dowiedzieć się, czym można zastąpić określone produkty lub też jaki sposób suplementacji wybrać, by nie narażać organizmu na wyjałowienie i niedobory, które w konsekwencji mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Warto także sprawdzić, czy gluten jest bezpieczny, jeśli stosuje się odpowiednią suplementację. 

Bogata dieta bezglutenowa – jak uzupełniać niedobory?

Przede wszystkim – jeśli rezygnuje się z określonych grup produktów, należy na ich miejsce znaleźć inne,  w tym wypadku bezglutenowe, które będą zawierały niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składniki, takie same, jak te w produktach, które się wyłączyło z diety. Należy zadbać o to, by dostarczyć organizmowi przede wszystkim odpowiednią ilość błonnika ( którego jest najwięcej w wyeliminowanych produktach zbożowych) oraz witamin z grupy B. Do produktów bezglutenowych należą między innymi:

  • Ryż,
  • gryka,
  • orzechy,
  • warzywa strączkowe,
  • kukurydza, 
  • amarantus,
  • mięso,
  • ryby
  • jaja
  • mleko i niskoprzetworzone produkty mleczne,
  • wszystkie owoce

Będąc na restrykcyjnej diecie bezglutenowej, należy zwrócić uwagę na produkty przetworzone, pochodzące z wyżej wymienionych i bacznie wczytywać się w etykietę. Artykuły garmażeryjne, wędliny czy parówki zawierają gluten, podobnie jak słodycze (ciastka, batony) czy jogurty smakowe, a także majonez czy musztarda. Obecnie, na wielu etykietach widnieje oznaczenia dotyczące zawartości glutenu bądź jego braku, co jest sporym ułatwieniem. 

Układając nowy jadłospis, należy się otworzyć  na nowe połączenia smakowe oraz przemóc się, jeśli wystąpią utrudnienia. Te najczęściej pojawiają już podczas przygotowywania śniadania, gdzie tradycyjne, ulubione kanapki trzeba zastąpić czymś innym. Aby zapewnić organizmowi odpowiednią ilość błonnika, warto jak najczęściej sięgać po warzywa i owoce, brązowy ryż, pestki dyni i słonecznika, siemię lniane czy orzechy, z których można stworzyć pełnowartościowy i smaczny posiłek.  Z kolei witaminy z grupy B występują w większości produktów, w tym w mięsie, jajach, rybach, fasoli czy szpinaku, więc również nie powinno być problemu, by wyłączyć z diety ulubione kasze czy makarony, przygotowywane na obiad. 

Bardzo ważne jest, by nowa dieta była jak najbardziej urozmaicona, bo tylko taka będzie w stanie dostarczyć organizmowi wszystkie niezbędne składniki odżywcze. 

Dieta bezglutenowa – siła przyzwyczajenia

Nowa dieta jest tylko i wyłącznie kwestią przyzwyczajenia. Ale dla osób, które pomimo starań  wyjątkowo źle znoszą nowe wyrzeczenia, poleca się suplementy diety, które nie tylko pozwolą uniknąć niedoborów, ale także pomogą w trawieniu białek, dzięki czemu nie będzie trzeba się skazywać na restrykcyjną dietę. Odpowiednim suplementem diety jest glutenBLOCK na trawienie glutenu, który pomaga w przyswajaniu tego białka i niweluje jego szkodliwe działanie. Warto także co jakiś czas przeprowadzać badania krwi, by wiedzieć, jak organizm reaguje na dietę i czy cierpi na niedobory jakichkolwiek składników.